Filmrecension: Mortal Instruments - Stad av skuggor

2013-09-12 11:45

Handling:

Clary är en helt vanlig tjej. Tror hon. Fram tills hon en dag vittnar till ett mord på en nattklubb i New York. Ett mord som ingen annan förutom hon tycks ha sett. Efter denna händelse vänds hela Clarys tonårsliv upp och ned. Hennes mamma försvinner spårlöst och hon verkar inte vara den hon har sagt sig vara. Och Clary ser saker som andra inte ser, saker som är helt obeskrivbara. Det visar sig att tonåringarna som begick mordet som hon såg är skuggjägare - de dödar demoner. Clary sveps in i en värld hon inte trodde fanns, en värld där varulvar, vampyrer och demoner existerar.Tillsammans beger Clary och skuggjägarna sig ut på jakt efter en gyllene bägare som Clarys mamma har gömt undan eftersom hennes fiende Valentine vill åt den.

Egen kommentar/ Eget betyg:

Jag hade inte särskilt stora förväntningar på den här filmen. Men den överraskade mig och visade sig vara bra. Den är spännande, fantasirik och romantisk. Jag tyckte om karaktären Clary som visar sig ha oanade krafter och vara en stark och modig karaktär - En jämlike till hennes "crush", skuggjägaren Jace. I filmen finns självklart också ett triangeldrama, barndomskompisen är förälskad i Clary, men Clary faller för den mystiska, starka Jace, känns lite som taget ur Twilight, men triangeldramor har väl aldrig varit särskilt ovanliga i någon genre som innehåller romantik. Och egentligen så var det fyra personer som var involverade i dramat då Jace vän är förälskad i honom. Filmen har flera spännande delar och oväntade vändningar men är kanske en aning utdragen. Dessutom handlar stora delar av filmen om att hitta den gömda bägaren, jag vet inte om det någonsin riktigt framgår i filmen varför bägaren är superviktig? Det var ganska otydligt, förutom den enkla anledningen att den stora fienden Valentine ville åt den, för att göra alla skuggjägare odödliga? För att skuggjägarna annars skulle dö ut? Filmen slutade ändå på ett sätt som gav mersmak. Jag ser fram emot fortsättningen. Jag ger filmen betyget 3 av 5.

Fakta:

Titel: Mortal instruments - Stad av skuggor

Skådespelare: Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Robert Sheehan osv.