Bokrecension: Divergent

2013-08-29 13:00

Handling:

Beatrice bor i ett samhälle som är uppdelat i olika grupper, beroende på deras personligheter eller åsikter som de främst tror på. De olika grupperna är:  Abnegation -de osjälviska och självförnekande, Amity - de snälla och vänskapliga, Candor - de ärliga, Dauntless - de modiga och orädda och Erudite - de med kunskap baserat på mycket studerande. När barnen i samhället fyller 16 måste de välja vilken grupp de vill tillhöra vilket kan komma att innebära att de väljer att lämna sina familjer.

Beatrice tillhör den grupp som på engelska heter Abnegation, vilket innebär att de ska vara osjälviska och förneka sig själva. Beatrice känner att hon inte hör hemma i sin grupp. Men vill hon verkligen lämna sin familj? Väljer hon att byta grupp kommer hon att ses som en förrädare och inte längre tillhöra familjen: "Faction before blood".

Innan de väljer vilken grupp de vill tillhöra måste de gå igenom ett test som mäter deras naturliga egenskaper - testet avgör vilken grupp de bör tillhöra baserat på deras egenskaper.

Under testets gång får Beatrice reda på att hon är Divergent - hennes test visar att hon inte tillhör en bestämd grupp utan hon tillhör flera, vilket skiljer sig åt från de flesta andra som tar testet då de oftast tillhör en specifik grupp. Men vad betyder det faktum att hon är Divergent egentligen? Tjejen som utför testet ber Beatrice att inte berätta resultatet för någon (man får inte berätta resultatet annars heller egentligen), hon uttrycker ordet farligt i sammanhanget.

Så när valdagen kommer är Beatrice mer än förvirrad: Vad ska hon göra? Ska hon välja sin familj? eller ska hon välja någon av de andra grupperna? Hur ser framtiden ut för Beatrice?

Egen kommentar/Eget betyg:

Jag tycker att boken är otroligt välskriven. Jag vet att många jämför denna bok med hungerspelen. Jag tycker dock att berättelserna skiljer sig väldigt mycket åt att de inte borde jämföras, sen var det svårt att inte göra det ibland då något som var lite likt dök upp. Jag vet egentligen inte hur jag ska börja beskriva varför jag älskar den här boken. Men jag tyckte att världen i sig var väldigt fascinerande att läsa om, den är så organiserad och strikt som gjort för att något kaosartat ska bryta upp det hela. För hur länge kan något verkligen vara så organiserat?Vidare tycker jag verkligen om Beatrice (Tris) som karaktär hon är orädd, tuff, smart och många gånger osjälvisk även om hon ibland även är självisk. Hon brottas ständigt med sig själv, vem är hon egentligen? Var tillhör hon? Hon är en tonårstjej som brottas med sig själv för att finna sig själv. Hon blir även lurad av samhället som hon växt upp i, att tro att man måste tillhöra en grupp och att man måste vara antingen helt osjälvisk eller helt modig osv.

Men huvudkaraktären som Beatrice hade var inte den roll som fascinerade mig mest utan den karaktär som jag främst fastnade för var Four. Han är mystisk, osjälvisk och modig. Han är otroligt begåvad men skryter aldrig om det och han är inte orädd utan han är modig. Han gör saker trots sin rädsla. Dessutom tror han inte på att man bör placeras i en grupp utan han tror att det är bra att vara lite av varje. Jag tyckte att boken var fängslande och intressant från första till sista sida och jag ser jättemycket fram emot att läsa nästa bok!

Jag rekommenderar alla att läsa den!

Jag ger den betyget 5 av 5.

Fakta: